Meditation

Projektet:

den med detta projekt är att skapa en slags ljudproduktion om meditation. Det känns som om detta kan vara aktuellt med tanke på hur mycket vetenskaplig research som verkar komma upp om just hur meditation påverkar allt från hjärtfrekvens till empatisk förmåga.

Allt är fortfarande i sitt startskeende men jag har en grov skiss av vad jag vill ha klart för mig till nästa termin:

Access. Jag behöver finna intervjuröster. Jag har en ide om vilka sorts personer jag vill finna för detta, men det är fortfarande i alfa-stadiet.

Målgrupper. För vem gör jag detta för? Vem skulle vilja se det här egentligen?

Research. Viktigt för att veta vilken infallsvinkel jag vill belysa ämnet på.

Om jag har dessa tre tror jag att jag kan ha en välformulerad pitch till nästa termin.

Meditationsplan:

Jag har varit intresserad av meditation hela mitt vuxna liv. Jag kommer ihåg att jag testade meditation först när jag var kanske 12-13 år gammal. Det gick ganska sådär faktiskt. Jag tror jag följde någon gammal tv-series stereotypa vision av vad meditation var för något. Jag satte mig och försökte tänka på absolut ingenting.  Efter kanske 40 minuter fick jag lustiga visioner av att jag flög runt över en fotonegativ landsbyggd. Det var en ganska häftig upplevelse att jag testade det ett par gånger till innan jag, som ganska ung och otålig pojke, tröttnade och gav upp hela grejen.

Nu när jag är äldre har jag mediterat seriöst av och till under perioder av mitt liv. Som allt som är bra för dig har jag alltid mått bättre NÄR jag har gjort det, men ändå inte format det till en daglig vana.
Nu när jag vill göra ett projekt om ämnet har jag bestämt mig för att verkligen försöka mig på det igen. Vi får se hur det går. Jag hoppas på att kunna skriva om mina upplevelser av att hur det är att meditera under en längre period. Det är nog alltid nervöst av att använda sig själv i en produktion. Jag undrar också om det kommer att förändra hur jag mediterar. Som om jag får mer press på mig under meditationspassen. Nåväl, det får bli som det blir helt enkelt.

Iden är att jag ska meditera varje dag ca. 17-20 minuter. Jag ska ha en dagbok(notera att det inte dagboken på denna blogg) och skriva ned vad jag har upplevt och hur jag känner och mår. Detta kan kanske inte ens komma med i produktionen. Vi får se!

 

This entry was posted in Produktion. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

